SUŠTINA MARKSIZMA

Suočeni smo sa stvarnošću u kojoj egzistiraju razne interpretacije Marksa i marksizma,od kojih su jedne na tragu Marksove misli i teže da budu marksističke, dok druge nose „marksističku“ etiketu. Postoji dakle,mnoštvo interpretacija Marksa i marksizma, i stalno se nameće pitanje: koja je prava?

Pre svega, treba shvatiti da marksizam predstavlja otvorenu knjigu ljudske istorije – i za saznanje prošlosti i za stvaranje budućnosti. Dakle, marksizam nije samo Marksova misao, već i misao na tragu njegove misli.On predstavlja dijalektičko učenje koje se zasniva na dijalektičkoj stvarnosti, znači, ne postavlja se izvan ili iznad dijalektike, jer se ne može postaviti izvan svoje suštinske odredbe, a da pri tom ne izgubi svoju suštinu i ne pretvori se u okamenjeni sistem dogmi, dakle, u svoju suprotnost.

Šta je dakle suština Marksove misli?

Njezina suština jeste ostvarivanje slobode. Ali, slobode za koga? Marksizam odriče takvo shvatanje slobode koje istu tretira kao parcijalizovanu kategoriju. On slobodu shvata kao univerzalnu kategoriju, dok socijalizam shvata kao put, proces ostvarivanja slobode. Suština je marksizma u prevazilaženju svakog oblika otuđenja,  i svih odnosa koji se zasnivaju na tome da postavljaju čovjeka u položaj ugnjetenog, osiromašenog u svakom smislu, i u materijalnom i u duhovnom. Marksizam zbog toga insistira na povezanosti između teorije i prakse. Stoga, socijalizam predstavlja proces, prelazni period u ostvarenju slobode radnog čoveka i čitavog ljudskog društva, proces postepenog ukidanja podele na „radno“ i „slobodno“ vreme u korist razvoja jedne nove ljudske prakse, po kojoj bi rad izgubio prinudni karakter, karakter primoranosti zbog održavanja vlastite egzistencije, života, već bi postajao prva životna potrebna svakog čoveka, putem koje bi se ovaj mogao potvrditi kao istinski stvaralac. Kada je u pitanju gore pomenuto pitanje, valja napomenuti da ga marksisti postavljaju na sasvim drugačiji način, i to u tom smislu da se odredi šta je bliže izvornom marksizmu, dakle, autentičnom duhu marksističke misli, a šta dalje od njega. Ne sme se smetnuti sa uma da je marksizam realno postojeća misao, da je sa ovog sveta i da je njen oblik postojanja menjanje, kretanje – dijalektika.To uostalom znači da ne treba zatvarati oči pred antimarksističkim, nemarksističkim i pseudomarksističkim teorijama i izazovima. On je dakle, jedan i mnoštvo, a apsolutno je autentičan jedino kod Marksa. A kako marksizam nije samo Marksovo učenje nego i misao na tragu njegove misli, dakle i marksistička misao do današnjih dana, njemu je svojstvena razvojnost, raznovrsnost, različitost, unutrašnja borba suprotnosti u stavovima, pogledima, mislima, akcijama, kretanje od istina nižeg ranga ka istinama višeg ranga, nepravolinijsko, krivudavo kretanje misli i prakse. Različitost marksističke misli počiva u multidimenzionalnosti teorije i prakse proleterskog pokreta, u njegovom svetskom razvoju, koji su sledbenici Marksa morali obrazlagati i dokazivati u novim uslovima i na nov način, jer ni Marks, ni Engels, ni Lenjin nisu sve predvideli, niti im je bio cilj da se predstavljaju i ponašaju kao proroci. Da bismo pronašli odgovor na pitanje koji je marksizam „pravi“, odnosno,koji je najbliži Marksovoj misli,nije dovoljno, a u mnogim situacijama je i pogrešno, kao kriterijum za to uzimati količinu upotrebe citata Marksa, Engelsa, Lenjina i na osnovu toga suditi o marksističnosti ili nemarksističnosti date misli. Još je Marks bio prinuđen da osporava taj kriterijum i da odriče da je marksista – imajući u vidu francuske „marksiste“ iz druge polovine sedamdesetih godina XIX veka. Kao mnogo ispravniji kriterijum jeste dovođenje u vezu ideja koje se ističu za marksističke sa istorijskom praksom, tj.stvarno i neprekidno izučavanje objektivne stvarnosti i njene istorije, jer čovek mora u praksi dokazati istinu, stvarnost i moć (ovostranost) svog mišljenja.

„Prema tome, o istinitosti ili stvarnosti savremene marksističke teorije ne možemo suditi ni na osnovu snage monopola dogme, ni na osnovu sholastičkog nadmudrivanja o tome koji je marksizam pravi, već samo po tome koliko je ona u stanju da menja praksu čoveka i društva, tj.koliko je sposobna da postane duhovno oružje ovih društvenih snaga koje su po svom objektivnom položaju u društvu sposobne da vladaju postojećim stanjem, i da istovremeno ne budu zadovoljne, da ga kritikuju i menjaju.“(Iz uvodnog izlaganja Edvarda Kardelja na svečanom otvaranju Političke škole SKJ „Josip Broz – Tito“ u Kumrovcu 21.11.1975.)

S obzirom da je raščistio sa svojom filozofskom savešću, Marks je odmah započeo sa kritikom filozofije sa stanovišta stvarnog (ne apstraktnog) čoveka i društva, ističući u prvi plan kritiku politike i ekonomije. Od tada se marksistička misao počinje baviti problemima nacionalne ekonomije, politike, prava i države, pored toga što se bavi problemima filozofije i prirodnih nauka. Taj sadržaj je omogućio Lenjinu da govori o tri izvora i sastavna dela marksizma, tj.da je Marksovo genijalno učenje neposredni produžetak najviših dometa (učenja najvećih predstavnika) filozofije, političke ekonomije i socijalizma. Međutim, ovo Lenjinovo mišljenje je vremenom toliko uprošćeno, da je marksizam sveden na filozofiju, političku ekonomiju i naučni socijalizam. Zašto je došlo da takvog shvatanja marksizma, posledica je uticaja marksističke teorije, jer je marksizam izvršio radikalnu reformu stavova u filozofiji, nauci o društvu i ekonomskom učenju, zapravo – revolucionisao ih je. Zbog posebne važnosti i uticaja na ostvarenje neposrednih praktičnih socijalno-političkih ciljeva proletarijata, Marksovo učenje je najviše razrađivano u ovim oblastima. Marksova misao da filozofija u proletarijatu nalazi svoje materijalno oružje, a proletarijat svoje duhovno oružje dovoljno govori o nužnosti povezivanja teorije i prakse pokreta.

Marksizam je dakle i filozofija, i politička ekonomija, i naučni socijalizam (ideologija), ali i praksa. Kao filozofija, marksizam je ljuti protivnih i vulgarnog, metafizičkog, „starog“ materijalizma, u kome su čovek, društvo, ljudska svest i priroda shvaćene kao stanje (objekt) umesto da se shvate kao proces; i idealističkog i neracionalnog shvatanja dijalektike koje za polazište uzima idejni svet sam po sebi, odvojen od društvene stvarnosti. Za razliku od njih, marksizam polazi od objektivne stvarnosti shvatajući je kao proces uzajamnog povezivanja i uticaja teorije na praksu, prakse na teoriju, materijalnog na duhovno, duhovnog na materijalno. Upravo insistiranjem na ovoj povezanosti, marksizam teži prevazilaženju podele na materijaliste i idealiste, preko ukidanja filozofije kroz njeno praktično ostvarenje.

Kao politička ekonomija, marksizam je na osnovu istraživanja kapitalističkog načina proizvodnje ustanovio zakone ekonomskog razvoja modernog društva i temelje revolucionarnog proleterskog pokreta i preobražaja društva; gde je Marks anticipacijom komunizma, otkrio zakonitosti (nužnosti) čovekove emancipacije i povratka samom sebi. Naravno, tu treba imati na umu da se po Marksu socijalizam i komunizam ne rađaju spontano (sami od sebe) i automatski, te da su bez delovanja svesnog činioca – čoveka, teorijski i praktično nezamislivi. Dakle, iako društveno biće određuje ljudsku svest, a ne obratno, to ne znači da su proizvodni odnosi pasivan element prema proizvodnim snagama, ne, jer društveni razvoj dovodi u protivrečnost proizvodne snage i s njima povezane proizvodne i ukupne društvene odnose što rezultuje socijalnom revolucijom. Zato je nedopustivo da se način raspodele društvenog proizvoda odvaja od načina proizvodnje. Zbog toga su i teorijski i praktično neprihvatljive sve one revizionističke interpretacije marksizma koje mu bilo otvoreno (socijaldemokratski reformizam), bilo prikriveno (neo)staljinistički voluntarizam i dogmatizam) podmeću ekonomski determinizam i voluntarizam, a sve sa ciljem pravdanja postojeće društvene prakse koja se temelji na očuvanju horizonta građanskog (kapitalističkog) društva, očuvanju otuđenosti ekonomskih i političkih struktura od radnika i radnog čoveka uopšte, bilo kroz zagovaranje politike evolucije prema socijalizmu kroz reforme koje bitno ne dotiču postojeću stvarnost (socijaldemokratski reformistički etatizam), bilo kroz politiku dogmatskog nametanja obrazaca borbe za socijalizam u vidu zagovaranja sistema personalne unije proleterske države i partije u vidu birokratskog etatizma staljinističkog ili neostaljinističkog tipa, koja vrši obnavljanje svih vidova otuđenja karakterističnih za građansko (kapitalističko) društvo.

Kao ideologija, marksizam sadrži misao proletarijata o ciljevima njegove borbe, o organizaciji, sredstvima i putevima oslobođenja čoveka i društva, o proleterskom osvajanju vlasti i prevazilaženja svake vlasti, o istorijskom značaju klasne borbe i prevazilaženju klasne borbe sa prevazilaženjem klasne vladavine i klasa uopšte, o stvaranju istinske zajednice slobodnih ljudi kroz samoorganizaciju društva u asocijacije slobodnih proizvođača i udruženog rada umesto dosadašnjih iluzornih zajednica, o neposrednim i daljim istorijskim zadacima proletarijata, o vrednostima, moralu i normama socijalističkog (komunističkog) društva, o revolucionarnom prevratu društva.Polazeći od istorijske činjenice klasnih borbi i klasnih protivrečnosti uopšte, marksizam utvrđuje da posebni interesi pojedinih društvenih grupa (slojeva) proizlaze iz uslova njihovog materijalnog života i proizvode različite ideološke predstave koje tim uslovima odgovaraju. Marksistička ideologija zna za sebe da je izraz posebnih interesa proletarijata, ali zasnovana na marksističkoj filozofiji i nauci i na revolucionarnoj praksi proleterskog pokreta, za sebe zna da je poslednji oblik ideološkog mišljenja, da je u funkciji istorijskog progresa ne samo kao deo idejne superstrukture nego i kao materijalna snaga u onoj meri u kojoj je ovladala masama. Ona izražava stepen istorijskog razvoja socijalnih činilaca revolucije. U njihovoj svesti ona predstavlja sistem stavova usmeren na ostvarenje socijalističkog (komunističkog) društva, uključujući i kritiku suprotnih idejnih i stvarnih sistema i pokreta. Marksistička ideologija, s obzirom na uslove proleterske borbe svake zemlje pojedinačno razvijala se i razvija se s obzirom na te osobenosti – ideologija samoupravnog socijalizma, ideologija evrokomunizma itd. Svako zaostajanje ideologije marksizma (u politici, kulturi, obrazovanju, nauci, u svim klasnim pitanjima) širom otvara vrata delovanju antimarksističkih ideologija, od onih otvorenih do onih tipa dezideologizacije.

Kao praksa, marksizam je u sebi spoznata ljudska praksa, jedinstvo idejne i delatne strane. On nije isključivo rezultat praktičnog postojanja proletarijata, nego se i ostvaruje u praktičnom proleterskom pokretu, u revoluciji, socijalizmu (komunizmu) kao stvarnom pokretu koji ukida sadašnje stanje.Koliko teorija služi kao vodilja praksi, još više praksa obrazuje teoriju.Stoga se marksizam kao multidimenzionalni oblik svesti u praksi stalno dokazuje, menja, dopunjuje, razvija se u povezanosti sa praksom. Različite istorijske okolnosti (praksa) zakonito su porodile različite teorije među marksistima, pored različitih teorija između marksista i nemarksista. Sa istorijskog stanovišta to i ima smisla: „…mi možemo saznati samo u uslovima naše epohe i toliko koliko nam ti uslovi dopuštaju“ (Engels, Dijalektika prirode).

Zbog toga je za Marksa i marksizam neprihvatljivo svođenje revolucije na politički akt preuzimanja državne vlasti od strane proletarijata. Za njega i njegove sledbenike ona ima permanentan karakter, karakter procesa, pa zbog toga možemo govoriti i o svetskom karakteru socijalizma i komunizma. Naravno, Marks nije imao iluzija da socijalizam može da nastaje i pobeđuje u svim zemljama istovremeno, već su i on i svi istinski marksisti uvek polazili od toga koji je svet vodeći, od toga je li to svet kapitalizma ili svet socijalizma. Na osnovu toga, neodržive su teorije o socijalizmu, a pogotovo o komunizmu u jednoj zemlji, jer iste mogu značiti ili neostvarivu želju ili birokratsku manipulaciju koja poima socijalizam/komunizam kao stanje, okamenjeni, nepromenjivi sistem. Čak je i Lenjin polazio od toga da se ni prelazni period od kapitalizma ka socijalizmu, a pogotovo socijalizam, ne mogu ostvariti u jednoj zemlji bez pomoći međunarodnog proletarijata, što ponovo potvrđuje univerzalan, svetski karakter socijalizma/komunizma. U vezi sa tim, organizovanje proletarijata u političku partiju ostaje trajan uslov za njegovu pobedu u socijalnoj revoluciji i njezinom krajnjem cilju – uništenju klasa, ali, uvek je reč o organizovanju proletarijata kao klase, a ne o preuzimanju društvene uloge proletarijata od strane dela proletarijta organizovanog u političku partiju, što nam govori da je bit marksizma, njegova integralna komponenta kritika svega postojećeg, te da kritiku vrši proletarijat, da je u njegovo ime niko ne može vršiti i da je ta kritika po svojoj suštini dijalektička, a ne negatorska negacija postojećeg!

KOMUNISTI SRBIJE U KUĆI CVEĆA

Danas 4.maja kao i svake godine delegacija partije Komunisti Srbije je polozila venac na grob Maršala Josipa Broza Tita.
Venac smo polozili u ime članova naše partije kao i u ime Koordinacionog odbora komunistickih i radničkih partija sa prostora Jugoslavije.
Jugoslovenske komunističke partija Crne Gore,
Saveza komunista Bosne i Hercegovine,
Komunističke partije Makedonije
Socijalisticke radnicke partije Hrvatske,
K. P. D. Komunist iz Slovenije,
kao i ostalih komunistickih i Jugoslovenskih organizacija koje nisu mogle mogle prisustvovati.
Komunisti Srbije će uvek biti verni idejama Marksizma Lenjinizma i slediti put Titovog samoupravnog socijalizma.
SMRT FAŠIZMU SLOBODA NARODU!

 

KOMUNISTI SRBIJE OBELEŽILI MEĐUNARODNI PRAZNIK RADA

Povodom 01. maja Međunarodnog praznika rada, aktivisti partije Komunisti Srbije učestvovali su na protestu koji se odžao ispred spomenika Dimitrija Tucovića, na beogradskom trgu Slavija. Pored nas protestvovali su i aktivisti NKPJ, jedine dve organizacije koje su obeležile ovaj veliki praznik u Beogradu.
Radnička klasa i komunisti kao njena avangarda, Međunarodni Dan rada mogu proslavljati samo u onim zemljama gde su na vlasti. U zemljama kapitalizma, gde se vrši eksploatacija čoveka od strane čoveka, Prvi maj se obeležava protestima na ulicama i borbom za radnička prava.
Komunisti Srbije nikada neće zaboraviti sve one koji su dali svoje živote u borbi za pobedu radničke klase i socijalizam.

NOVI LETAK KOMUNISTA SRBIJE

НЕ ПАТЕНТИМА НА ВАКЦИНАМА!

ЗАЈЕДНИЧКА ИЗЈАВА КОМУНИСТИЧКИХ И РАДНИЧКИХ ПАРТИЈА, ЧЛАНИЦА СОЛИДНЕТА

Пандемија КОВИД-19 изазвала је велику трагедију већ више од годину дана. У овом периоду, у многим земљама милиони радника су се заразили коронавирусом, изгубивши здравље, посао или чак и живот. С друге стране, у истом временском оквиру, неке компаније које су продале основне потребе за храном, хигијенским материјалом, маскама и коначно, вакцинама, као роба, постале су међу најбогатијима на свету. Капиталистичка класа претворила је пандемију у прилику за већу експлоатацију радника, како би се остварила већа добит.

Неколико вакцина које се примењују од краја 2020. године развили су фармацеутски монополи. Постоји значајан ниво информација о клиничкој ефикасности и интервалима дозирања ових вакцина. Упркос томе што се неке од њих дају опрезно због неких нежељених ефеката, оне могу ефикасно допринети сузбијању пандемије. Међутим, од примене прве вакцине, само око 2,16% светске популације могло је бити потпуно вакцинисано.Главни метод борбе против заразних болести је широко распрострањена, брза и ефикасна имунизација. Нажалост, капитализам у 21. веку није био у стању да примени ову основну формулу за заразу широм света, као што се види у пандемији КОВИД-19. Разлози за такву ситуацију су јасни: упркос томе што су све студије о развоју вакцина спроведене захваљујући јавним средствима и заједничким напорима хиљаде научника, у великим капиталистичким силама финални производ запленили су фармацеутски монополи под именом интелектуална својина, или такозвани патенти. Данас се вакцине могу производити само у неколико земаља. Иако најмоћније империјалистичке земље наручују много више бочица изнад својих потреба и добијају већи удео у залихама које су на располагању сада и у будућности, десетине земаља, углавном економски мање развијених, могле би да вакцинишу само мали део становништва, у неизвесној будућности. Ово из ситуације која се могла спречити, баца сенку на смрт грађана тих земаља.Најопаснији сценарио у случају заразних болести је вакцинација врло ограниченог дела популације, што би олакшало еволуцију вируса како би имао напреднија својства. То се тренутно дешава.Пандемија КОВИД-19 неће одједном нестати у света. Штавише, социјални и еколошки услови створени у капитализму показују нам да ће се човечанство поново суочити са таквим епидемијама, мада на друге начине. Пандемија КОВИД-19 такође ће се наставити све док се не пронађе ефикасан третман који циља вирус и / или постигне масовна и брза вакцинација; а најбољи случај је да ће човечанство наставити да живи са коронавирусом са смањеним морбидитетом и морталитетом. Стога је заједнички интерес радничке класе и свих прогресивних слојева да се боре за то да се приоритет даје вакцинама и третманима против заразних болести. Патенти или права интелектуалне својине нису утицали на олакшавање производње вакцина, као што се тврди, већ су успорили имунизацију маса.Али не можемо било које питање у вези са јавним здрављем препустити „доброј вољи“ монопола који траже профит и непрекидну конкуренцији између њих. Узимајући у обзир и вреднујући акције солидарности и сарадње, иницијативе и напоре које су развиле неке земље, као комунистичке и радничке партије света, заједнички позивамо на: • Укидање такозваних права интелектуалне својине, наиме патената, на све КОВИД-19 вакцине и формулације за лечење које се користе или се развијају, као и неопходни законски прописи за то у свим земљама. • Производња, дистрибуција и примена вакцина морају се у потпуности наставити јавним средствима и интензивирати. Систем јавног здравства мора се одмах проширити и ојачати. • Осуђујемо шпекулације о вакцинама. Све информације о вакцинама и формулацијама за лечење треба транспарентно представити међународним научним организацијама. Истраживања у овој области треба да се спроводе на принципу међународне солидарности и сарадње, а не конкуренције • Кампање против вакцина и ненаучне дезинформације морају се одлучно спречити. Народи морају да појачају своју борбу за заштиту здравља. Морамо доћи у сукоб са интересима монопола који жртвују људске животе ради профита!

 

ПОТПИСНИЦИ – SIGNATORIES

 

SolidNet Parties

  1. Communist Party of Australia
  2. Party of Labour of Austria (PdA)
  3. Progressive Tribune-Bahrain
  4. Communist Party of Bangladesh
  5. Communist Party of Belgium
  6. Brazilian Communist Party
  7. Communist Party of Brazil – PCdoB
  8. Communist Party of Britain
  9. New Communist Party of Britain
  10. Communist Party of Canada
  11. AKEL, Cyprus
  12. Communist Party of Bohemia and Moravia
  13. French Communist Party
  14. German Communist Party
  15. Communist Party of Greece
  16. Hungarian Workers’ Party
  17. Communist Party of India (Marxist)
  18. TUDEH – Iran
  19. Communist Party of Ireland
  20. Sociliast Movement of Kazakhstan
  21. Communist Party of Luxembourg
  22. Communist Party of Mexico
  23. Communist Party of Norway
  24. Communist Party of Pakistan
  25. Palestinian Communist Party
  26. Palestinian People’s Party
  27. Philippines Communist Party [PKP 1930]
  28. Portuguese Communist Party
  29. Romanian Socialist Party
  30. Communists of Serbia
  31. Communist Party of the Peoples of Spain (PCPE)
  32. Communist Party of the Workers of Spain (PCTE)
  33. Communists of Catalonia
  34. Communist Party of Sri Lanka
  35. Sudanese Communist Party
  36. Communist Party of Swaziland
  37. Communist Party of Turkey
  38. Communist Party of Ukraine
  39. Communist Party of Venezuela

 

Other Parties

  1. Fronte Comunista (Italy)
  2. Galizan People’s Union

 

VELIKA GODIŠNJICA PARTIJE

 

Povodom 102. godišnjice od formiranja KPJ i 13. godišnjice od osnivanja partije Komunisti Srbije, održana je svečana sednica Izvršnog sekretarijata CK Komunista Srbije u proširenom sastavu.

Na početku sednice odata je počast preminulim članovima partije, sa posebnim osvrtom na Slobodana Jankovića i Svetozara Markanovića, preminule predsednike naše partije. Evocirali smo uspomene na rad i uspehe KPJ i SKJ, kao i na uspehe naše partije.

Komunisti Srbije su u prethodnom periodu, bez obzira na velike izazove sa kojima smo se susretali, ostali verni prinicipima i idealima revolucionarnog Marksizma i Lenjinizma, što smatramo veoma značajnim.

Partija je ovim povodom dobila više čestitki, od kojih posebno ističemo čestitku Centralnog Komiteta Radničke partije Koreje.

 

ŽIVELA SOCIJALISTIČKA REPUBLIKA SRBIJA

ŽIVELI KOMUNISTI SRBIJE

SMRT FAŠIZMU – SLOBODA NARODU

 

 

KAKO JE NEKAD PISAO VUK DRAŠKOVIĆ

Prenosimo feljton Vuka Draškovića ,,Poslednja četnička zavera” objavljen u ,,Ekspres politic” 1974. godine.
Iz ovoga možemo zaključiti da vuk dlaku menja a Drašković i ćud.
Potkraj avgusta, 1944. godine, četnička vrhovna komanda je najsvečanije dočekala jedan ,,saveznički” avion, odnosno putnika koji je doleteo. Bio je to američki pukovnik Mak Dauel.
Draža Mihailović se mnogo obradovao dolasku novog šefa vojne misije američke vlade u vreme kada ga je zvanični London odbacio kao kolaboracionistu.
Znao je da je pukovnik Mak Dauel jedan od najljućih neprijatelja Titove oslobodilačke vojske, da je to jedan od onih ,,revnosnih antikomunista” na Zapadu, koji ne propušta ni jednu priliku, a da ne istakne kako je ravno katastrofi ako zapadni saveznici dozvole konačan Titov trijumf i pobedu ,,crvenih” u Jugoslaviji. Zapad, nipošto, govorio je Dauel (tako su govorili mnogi reakcionari na zapadu) ne sme generalu Mihailoviću i četnicima okrenuti leđa on se, suprostavljajući se ,,crvenima” mora oslanjati i na crnog đavola.
Shvatio je, dakako, američki pukovnik i to da ceo svet zna da u Jugoslaviji Titovi partizani vode divovsku borbu sa fašistima. Taj fakat, potkraj 1944. godine, odveć je glupo bilo negirati. Valjalo je ,,dokazati” nešto drugo: da se i četnici bore protiv okupatora.
Ali, zaboga, kako to ,,dokazati”?
Dauel se, razmišljajući o tome, često ljutio na Mihailovića. Pa zar nije mogao, tek reda radi, da makar jednom ali samo da se to ,,čuje” i ,,sazna u svetu”, napadne Nemce? Zar nije mogao da, u nekoj zgodnoj prilici, zarobi pet, deset, nije trebalo više, Hitlerovih vojnika i sada fotografije ,,zarobljenika” pošalje svetskoj štampi, da se ,,činjenično” dokaže kako on, ,,general Mihailović”, i njegovi četnici vode ,,oslobodilačku borbu”? Zar, makar i toliko, nije mogao?
Da je to učinio, sve bi bilo drukčije. Ne bi, između ostalog, general u ,,neugodnu situaciju” doveo i svoje mnoge prijatelje na Zapadu. Ne bi, dakako, ni kralj Petar II bio prinuđen da se, baš krajem avgusta 1944. godine, javno, preko Radio Londona, odrekne Mihailovića i prizna Maršala Tita za jedinog vođu jugoslovenskih snaga otpora.
Jasno je- rezonovao je Dauel- još nešto: partizani misle da su rat već dobili, a većina četnika je ubeđena da je rat za njih (četnike) izgubljen. Ako plan uspe, a nema razloga da ne uspe, situacija će se, u minut do dvanaest, iz korena promeniti: četnici če, za svega par dana, dobiti ,,značajnu” bitku. ,, Uveriće” svet da su se i oni borili protiv okupatora i njima i njihovim prijateljima na Zapadu ne treba ništa više.
O realizaciji tog plana dugo su razgovarali četnički komandant i američki pukovnik. Dauel je uveravao Dražu da ništa nije izgubljeno. Za živo čudo, i Draža je bio istog ubeđenja. Nije se, čak, ni plašio pomisli da plan neće uspeti. ,,Sad ili nikad”, eto, o tome je jedino on razmišljao.
Na to ,,sad ili nikad” Draža Mihailović je čekao još od 1942. godine. Posle rata, u njegovom štabu je pronađen jedan nepotpisan dokumenat (eto, toliko je bio konspirativan) sa preciznim podacima o uspostavljanju ,,četničkog mostobrana” na primorju. Još tada, dakle, sačinjena je šema ,,munjevitog” prodora na Jadran i spajanja sa ,,zapadnim saveznicima”. Druga je stvar što Draža nije imao priliku da realizuje ovu zamisao. ,,Zapadni saveznici” su, pre svega, bili daleko, a Nemci, koje je ,,general Mihailović” priznao i pasji služio, bili su snažni i nije im, bar 1942. godine, ni padalo na pamet da napuštaju Balkan.
Sada, u jesen 1944. godine, četnička komanda u zemlji, vođstvo izvan zemlje i neke zapadne agenture računale su da su nastupili i najiealniji uslovi za uspostavljanje ,,mostobrana” i, mada lažnog, ,,trijumfa četnika”.
Crvena armija je nezadrživo, kidisala na zapad. Nemačka je izgubila Rumuniju i Bugarsku, svoje, do tada, verne saveznike. Dah ruskih kaćuša osećao se na istočnim granicama Jugoslavije. Glavnina partizanskih snaga kretala se u susret sovjetskim jedinicama. Predstojalo je oslobađanje istočnih krajeva zemlje i, nadasve, operacija Beograd.
Čitav sistem nemačke odbrane na jugoistoku, s druge strane, bio je pred konačnim i fatalnim slomom. Hitler je pokušao nemoguće: da, upućivanjem glavnine svojih snaga prema istočnim predelima Jugoslavije, zadrži sovjetsko nadiranje i strahoviti pritisak Titove vojske i da, povrh svega, iz obruča izvuče grupu armije ,,E” u Grčkoj i spasi ih uništenja.
Tačno onog dana kada je kod Draže Mihailovića doleteo Mak Dauel, 26. avgusta 1944. godine Adolf Hitler je svojim komandantima uputio strogo poverljivu naredbu o povlačenju sa Balkana. Kraj rata bio je na pomolu. ,, Nemci odlaze”, govorili su četnici. Kreću se prema istoku, da zadrže Tita i Crvenu armiju tek toliko kako bi obezbedili bekstvo svog i poslednjeg vojnika sa Balkanskog poluostrva.
U tome, baš u tome bekstvu Nemaca, Draža je video svoju veliku i poslednju šansu. Partizani su, računao je u Hercegovini odveć nejaki. Glavnina Titovih snaga je u Srbiji. U Hercegovini je praktično, ostala samo 29. divizija. Pa i ona je, bez prestanka se boreći čitavog proleća i leta 1944, proređena i izmučena.
Potrebno je- planirao je Draža, zajedno sa svojim prijateljima na Zapadu- tući i dotući tako oslabljenu 29. diviziju i preko ,,slomljenih” Hercegovaca i Hercegovine izbiti na more i ,,pokazati” svetu posebno ,,saveznicima”, koji su trebali da ga tamo čekaju, ,,oslobodilački karakter četničke borbe”. Dok je Tito zapravo, vodio boj za oslobođenje Beograda i cele zemlje, četnički komandant je planirao ,,oslobođenje” bilo kog mestašca u Hercegovini ili na primorju: njemu je bio nužan falsifikovani ,,dokaz” da se i on ,,borio” i – ništa više.

ДЕЛЕГАЦИЈА КОМУНИСТА СРБИЈЕ НА СПОМЕН КОМПЛЕКСУ СРЕМСКИ ФРОНТ

Дана 12.04.2021. године делегација Комуниста Србије положила је венац на Спомен-парк ,, Сремски фронт” у Адашевцима код Шида.

На овом простору током 1944-45. образован је Сремски фронт, највећа фронтовска операција на тлу Југославије у Другом светском рату. Уочи завршних операција Југословенске армије за коначно ослобођење земље од фашиста, Немци су, у циљу повлачења својих снага са југа Балкана, предузели стварање великог фронта у западном делу Срема. Ратне операције на Сремском фронту трајале су од 21. октобра 1944. до 13. априла 1945. године. Као њихов крај означено је ослобађање Западног Срема и Винковаца.

Током борби на Сремском фронту од 172 дана укупно је погинуло око 13000 бораца Народноослободилачке војске, затим 1100 бораца Црвене армије, 623 борца Бугарске народне армије и 163 борца бригаде ,,Италија”’. Губици немачких и усташких снага били су знатно већи и процењује се на 30.000 погинулих.

После пробоја Сремског фронта, снаге Југословенске армије за кратко време, за непуних месец дана ослободиле су целу територију Југославије, Истру и Словеначко приморје, а неколико јединица учесница пробоја Сремског фронта доспеле су до Трста. Пред ударима Југословенске армије капитулирала је група армија ,, Е ”’и заробљен је један од највећих ратних злочинаца Александер Лер, немачки командант под чијим је замислима разорен Београд, априла 1941. године.

Комунисти Србије никада неће заборавити херојске жртве припадника Југословенске армије и њених савезника током пробоја Сремског фронта и коначног ослобођења земље.

КИМ ИЛ СУНГ-ВЕЛИКИ БОРАЦ ПРОТИВ ИМПЕРИЈАЛИЗМА

Ким Ил Сунг (1912-1994), велики председник Демократске Народне Републике Кореје, цео свој живот посветио је постизању антиимперијалистичког циља за независност човечанства. Бриљантно примењујући филозофски принцип идеје Џучеа, чији је аутор, на националноослободилачку борбу, изнео је смернице за народноослободилачки покрет да потлачени народи света својим властитим напорима могу постићи своју стварну слободу и независност и борити се. У јуну 1930. изнео је линију организоване оружане борбе сопствених револуционарних оружаних снага и релевантна стратешка и тактичка питања. Створио је сјајан пример у историји националноослободилачких борби дајући научно и теоријско објашњење проблема револуција за национално ослобођење у колонијама први пут у историји и водећи антијапанску оружану борбу до победе. Културна конференција одржана у Хавани на Куби 1968. године усвојила је документ под називом Анти-јапанска оружана борба корејског народа покренутa и вођенa под директним вођством председника Ким Ил Сунга и одлучила да га прихвати као стратегију и тактику антиимперијалистичке борбе за национално ослобођење народа Азије, Африке и Латинске Америке. У документу између осталог пише: „Победа у антијапанској оружаној борби постигнута је захваљујући председнику Ким Ил Сунгу, увек победничком бриљантном заповеднику, који је изнео политички програм и научне методе за њихову реализацију, као и својим изванредним стратешким и тактичким вођством “. Председник Ким Ил Сунг активно је подржавао националноослободилачке борбе потлачених народа света и подстицао их да остваре победу. Пружио је народима многих земаља, укључујући Мозамбик, Анголу и Зимбабве, драгоцена искуства и важна упутства и помагао им у свему што су тражили док су водили оружану борбу за независност против империјализма и колонијализма. Роберт Г. Мугабе, који је посетио ДНРК у априлу 1980. године, непосредно након што је народ у Зимбабвеу, који је стењао под угњетавањем и експлоатацијом колонијалиста више од једног века, напокон су постигли независност оружаном борбом, рекао је председнику Ким Ил Сунг: ,,Како су се наши захтеви и праведни циљ поклапали са праведним циљем корејског народа и Корејске радничке партије, замолили смо вас за знатну количину помоћи, а ви сте је ратификовали и понудили нам помоћ као што сте обећали; заиста сте постали наш најближи пријатељ и нераздвојни савезник”. Председник Ким Ил Сунг дао је охрабрење и самопоуздање напредним народима који се боре за независност и дао је изузетан допринос циљу независности човечанства. У свом говору, за слободан и миран нови свет, одржаном на церемонији отварања 85. конференције Интерпарламентарне уније одржане у Пјонгјангу априла 1991. године Ким Ил Сунг је нагласио да би све државе и нације, као равноправни чланови међународног друштва, требале да задрже независност, супротставе се политици моћи и енергично воде заједничку борбу широм света за спречавање агресије и рата. Када се сусрео са Франсоа Митераном, лидером Социјалистичке партије Француске, током посете ДНРК у фебруару 1981.године Ким Ил Сунг му је рекао да европске земље, да би спречиле нови светски рат, не треба да буду чланице ниједног блока, већ да буду независне и неутралне и да помажу земљама у развоју како би могле чврсто одржати независност, остварити мир и изградити независне суверене државе. Митеран је рекао Ким Ил Сунгу да никада ни од кога није чуо тако вредне примедбе које су јасно анализирале и процениле многе проблеме. Митеран је изабран за председника Француске у мају те године; на самиту Г7 рекао је да је Ким Ил Сунг био изванредан лидер садашње ере.

Иако је већ прошло 26 година откако је преминуо председник Ким Ил Сунг, о његовом доприносу антиимперијалистичкој намери за независност човечанства говори се са несмањеним дивљењем.

Народу ДНР Кореје честитамо празник Дан сунца, 109. годишњицу рођења великог Ким Ил Сунга.

 

КАТАСТРОФАЛНИ ПОЛОЖАЈ ПЕНЗИОНЕРА У БИВШИМ ЗЕМЉАМА СОЦИЈАЛИЗМА

 

Пише Сергеј Скворцов, генерални секретар КПСС.

 

После контрареволуционарних удара у социјалистичким земљама крајем 1980-их и почетком 1990-их, започело је демонтирање социјалних добитака постигнутих током година социјализма. Све се ово догодило у приближно истом сценарију, тако да су наши тренутни проблеми врло слични.

Ако говоримо о правима пензионера, то се пре свега тиче величине пензије и старосне границе за одлазак у пензију. У поређењу са временима социјализма, у већини земаља просечна пензија се значајно смањила и по правилу је на нивоу егзистенцијалног минимума или чак испод њега. Тако многи наши пензионери живе у стварном сиромаштву.

Поред тога, као резултат пензијских „реформи“, старосна граница за одлазак у пензију нагло је порасла. У доба социјализма у већини земаља било је 55 година за жене и 60 за мушкарце, сада је постало веће за 5-7 година или више. То је званично оправдано наводно повећаним животним веком, који узимајући у обзир „оптимизацију“ здравственог система, тј. смањење броја јавних медицинских установа и здравствених радника је апсолутно нетачно. Поменута „оптимизација здравствене заштите“ и курс ка њеној комерцијализацији знатно погоршавају услове живота наших пензионера и скраћују јој трајање, упркос свим манипулацијама са статистиком.Значајну дестабилизацију социјално-економске ситуације у нашим земљама изазвала је пандемија коронавируса, која је довела до пада производње, па чак и до заустављања у многим индустријама, смањења дохотка радника и масовне незапослености. То такође доводи до стварне претње по здравље и сам живот пензионера, који су најрањивија група у овој болести, која је озбиљно погоршана кризом у здравственом систему. Упркос значајној разноликости социјално-економских и политичких услова у наших скоро 30 земаља, могу се издвојити следећи захтеви за борбу пензионера:1. Отказивање подизања старосне границе за пензионисање и враћања на параметре који су постојали у социјализму.2. Подизање минималне пензије на 1,5 пута већи од нивоа егзистенције пензионера.3. Подизање просечне пензије на ниво не мањи од 50% просечне зараде.4. Индексација пензија за све пензионере, укључујући и пензионере који раде, у складу са показатељима инфлације.5. Исплата субвенција пензионерима за плаћање стамбених и комуналних услуга у износу од најмање 50% од њиховог износа.6. Стварно, а не само декларисано пружање бесплатне медицинске заштите свим пензионерима. Драги другови!Пре три деценије, социјализам у нашим земљама поражен је – као што смо сви сигурни, привремено у историјском смислу. Нисмо се предали без борбе, али снаге су биле превише неједнаке. Много година смо водили неравноправну борбу, понекад постижући тактичке успехе. А да се нисмо опирали, људи би сада живели много горе. Савест нам је чиста – учинили смо све што смо могли, а понекад и много више. Али смисао наше борбе ипак није у томе да спречимо кајање сопствене савести.Смисао наше борбе је да вратимо социјалну правду и истинску демократију у нашим земљама, како бисмо осигурали да наши суграђани, и старији и млади, живе достојанствено.У неким местима је буржоаска влада успела да постигне лажну стабилизацију, али у већини бивших социјалистичких земаља систем власти је у трајној кризи и често не може да постоји без спољне подршке. С друге стране, многи суграђани су се сопственим искуством уверили у лажни сјај капитализма и схватили шта су изгубили.Довољно за повлачење, време је да комунистичке и радничке снаге у нашим земљама пређу у офанзиву. И овде ми ветерани можемо много тога да урадимо. Имамо богато политичко и животно искуство, још увек имамо снаге. На посао, другови!